sobota 23. ledna 2016

TO NEJLEPŠÍ Z NÁS ( Nicholas Sparks , The Best of Me ) - recenze

TO NEJLEPŠÍ Z NÁS:
Originál: 2011, The Best of Me
Česko: červenec 2013, nakladatelství Ikar
Anotace: Dawson Cole se už v dětství rozhodl, že nepůjde ve stopách svých předků – zločinců a kriminálníků, a v sedmnácti letech proto utekl z domova. Útočiště našel u ovdovělého podivína a automechanika Tucka Hostetlera. Rodina Amandy Collierové naopak patří v městečku Oriental k městské honoraci a na svou dceru klade jen ty nejvyšší nároky. Ona má však své představy o životě a nic nedbá toho, že chlapec, do kterého se zamiluje, je z opovrhované rodiny. Nepřízeň i nešťastná nehoda však mladé lásce nepřejí…Když Tuck Hostetler umírá, jeho posledním přáním je, aby se Amanda a Dawson sešli na pohřbu – po pětadvaceti letech. Společné vzpomínky na chvíli sice vzbuzují zdání, že snad existuje nekonečná láska. Jenomže život je o poznání komplikovanější a někdy je nutné vzdát se toho nejcennějšího, co máme.Zdroj

NICHOLAS SPARKS:
Nicholas Charles Sparks (* 31. prosince 1965) je jeden z nejúspěšnějších amerických spisovatelů současnosti. Je autor řady celosvětové úspěšných románů, sedm z nich použity jako předlohu k neméně úspěšným filmům. V jeho díle zaujímají významné místo témata jako je křesťanství, láska, tragédie a osud. Do dnešního dne vydal 13 románů, které mají často romantickou formu a hlavní postavy se v nich obvykle nedočkají happy endu v běžném slova smyslu. Se svou rodinou žije v Severní Karolíně, do níž také situuje děj většiny svých románů.Zdroj

MŮJ NÁZOR:
To nejlepší z nás je kniha, na kterou rozhodně nikdy nezapomenu. Kniha, která mi toho hodně dala. Která mě pohltila a rozplakala. Kterou budu doporučovat už navždy :-)

Asi se už ani nemusím opakovat tím, jak moc ráda mám Nicholase Sparkse. Píši to vždy a asi už to všichni víte. Jeho knihy hltám, protože jsou psány s láskou a je v nich tolik něhy. Jsou to většinou romantiky, ale ze života. Vždy je v nich kromě lásky i něco nemilého a smutného, co může potkat kohokoli z nás. Knížky od Nicholase bývají často emotivní- v tomto směru To nejlepší z nás dostává korunu a pomyslné první místo, protože tento příběh mě opravdu hodně zasáhl a plakala jsem jako želva- což se mi často nestává.

Podle anotace se To nejlepší z nás jeví jako romantika. O tom žádná, zamilované to je a láska je v tomto příběhu velice silná. Amanda z vysoce postavené a uznávané rodiny a na druhé straně Dawson- chudý kluk, kterému se smůla lepí na paty. Ti dva se do sebe zamilují, ale osud je rozdělí. Každý si žije svým životem a potkávají se až po letech no a samozřejmě staré city (které vlastně nikdy nezmizely) lehce ožijí.

Knížka nás provází příběhem jejich lásky. Jsou tu pasáže ze současnosti- kdy jsou si oba už vzdálení, Amanda má svou rodinu, ale přesto je k sobě něco táhne. No a pak se vracíme do minulosti a poznáváme, jak to tehdy bylo a proč jejich velká láska nevyšla.
Ke knize mám tolik myšlenek. Už to budou 2 roky, co jsem ji četla a stále jsem jí plná... Při psaní tohoto článku mám v sobě hodně emocí a i slzy v očích. Což o něčem svědčí,že? :-)

V knize není jen láska, ale i napětí. Do toho nebudu moc zabíhat, protože Vám nechci vyzradit důležité informace! :-) Každopádně moc se mi to líbilo, protože to knihu posunulo zase jinam a já vždycky ocením, když v knize nejsou jen dva zamilovanci, ale i nějaký padouch. Co mě také velmi oslovilo a hlavně i dost překvapilo bylo nadpřirozeno. Jen v malém množství, vlastně jen takové náznaky. Ale bylo to tady. Všimla jsem si i u jiných knih od Sparkse, že nadpřirozeno mu není cizí a asi věří na věci mezi nebem a zemí. Mimochodem Sparks je silně věřící, což z příběhů lze také poznat, tak to spolu možná souvisí :-) Líbilo se mi to hodně. Místy je tato knížka i detektivka- hlavně na konci, ale k tomu se ještě dostanu :-)

Musím se přiznat, že mým hrdinou byl Dawson. Vážně jsem si ho strašně moc oblíbila a celou dobu jsem mu fandila. Víc než Amandě.. U ní mě dost mrzela její jistá odmítavost a lhostejnost řekněme.. Chápu, že měla svůj život, děti a byla někde jinde, ale místy mi přišlo, že se k Dawsonovi nechovala úplně fér. Samozřejmě jsem jí také měla ráda, ale ne tolik jako Dawsona :-) Ten měl totiž jedinečný charakter. Trošku mi připomínal Jacka Dawsona z Titanicu. V životě moc štěstí neměl, osud mu házel klacky pod nohy, ale on se i tak dokázal radovat a stále si života vážit.. Až se ke knize jednou vrátím (jakože to určitě udělám), tak se těším na to, až zase potkám Dawsona :-)

Konec je nejvíc srdceryvný na světě. Tuhle knihu byl označila jako jednu z nejvíce emotivních knih, co jsem kdy četla. Mně se totiž vážně moc často nestává, že bych u čtení plakala. Jakože slzy v očích občas mám, ale abych vyloženě plakala, to už vážně musí být něco. Této knížce se maximálně podařilo dostat mě a rozplakat mě. A je to taky kniha, která mi nedala spát ani po dočtení- dlouho jsem nad ní ještě uvažovala, nad celou tou pointou a stále uvažuji. Velice silná záležitost.. moc smutné :-( Konec je však taktéž velice velice napínavý- vše graduje a Sparks umí napínat!

Název TO NEJLEPŠÍ Z NÁS je tak moc vystihující! Když dočtete, pochopíte. Kniha vyšla v dalším vydání pod názvem Co s láskou - kvůli filmovému zpracování, které vyšlo pod stejným názvem (což trošku nechápu, protože v zahraničí má film stejný název jako kniha.. fakt netuším, proč se to tady v Česku změnilo..). Mně se tato změna vůbec nelíbí, myslím, že je hloupost měnit název knihy, když už jednou vyšla. S tím ale nic nenaděláme. To nejlepší z nás je však o 10000% lepší, protože geniálně vystihuje pointu. Když jsme u toho filmu, tak přikládám trailer na filmovou verzi. Já jsem film ještě neviděla, stále sbírám odvahu kvůli konci, každopádně vypadá to moc dobře :-)

Ještě k hercům- herečka v pohodě, Dawson se mi více líbí ten mladší.Ale asi je to jen otázka v kusu, protože mamka to má přesně naopak :-)) Film má nádherný soundtrack, All of me je  nádherná písnička :-) Už se na to konečně s mamkou musíme podívat! Ten konec nějak zvládneme, ehm, musíme..

Když jsme u té mamky, tak chvíli po mně knihu taky četla. Když to shrnu, tak na knihu má stejný názor jako já. Strašně moc se jí líbila, moc plakala. Takže obě dvě Vám ji doporučujeme. Pokud jste ji ještě nečetli, tak byste to měli (musíte!!!) napravit.

To nejlepší z nás se zařadilo mezi mé nejmilejší knihy, ale zároveň mezi knihy, kterým se podařilo mě rozplakat a dojmout. Je to knížka plná nádherné lásky, pochopení a odpuštění. Místy detektivka, která Vás díky napětí ještě více vtáhne. Je tu úžasný hrdina Dawson, kterým svým pohledem na svět určitě okouzlí nejednu ženu. Je tu obrovská rána a ztráta, která Vás zničí a Vy si budete přát, aby to tak nebylo.... Je to příběh o hrdinství a oběti, příběh, na který už nezapomenete... DOPORUČUJI :-) Stojí to za to.