úterý 19. ledna 2016

ÚDOLÍ ÚŽASU ( Amy Tan , The Valley of Amazement ) - recenze

ÚDOLÍ ÚŽASU:
Originál: 2013 , The Valley of Amazement 
Česko: srpen 2015, nakladatelství Motto
Anotace:  Působivý epický příběh dvou generací žen na pozadí měnící se Šanghaje přelomu 19. a 20. století. Violet vyrůstá v prvotřídním šanghajském domě kurtizán jako rozmazlovaná dcera americké madam Lulu Mimi. Bezstarostné Violetino dětství však rázem končí v okamžiku, kdy se její matka nechá obelstít jedním ze svých milenců, pohledným Fairweatherem, a odpluje do San Franciska v domnění, že Violet je na palubě také. Ta je ve skutečnosti unesena a prodána do nevěstince nevalné pověsti jako splátka za Fairweatherovy dluhy z hazardu. V nevěstinci se jí ujme bývalá kurtizána z domu její matky, která ji zasvětí do všeho, co musí ovládat, pokud nechce skončit na ulici. Violet se stává uznávanou kurtizánou a potkává své dva osudové muže – Fanga, zvaného Oddaný a Edwarda, který ji odvede z nevěstince a ožení se s ní, a kterému porodí dceru. Když už se zdá, že na Violet čeká klidný a láskyplný život, osud opět zasáhne... Zdroj

AMY TAN:
Narodila se roku 1952 v Oaklandu, v Kalifornii, dva a půl roku poté, co její rodiče imigrovali do Spojených států. Třebaže její rodiče očekávali, že se z ní stane neurochirurg z povolání a koncertní pianistka ve volném čase, stala se Amy místo toho konzultantkou programů pro postižené děti a pozděj spisovatelkou na volné noze. Roku 1987 navštívila poprvé Čínu a zjistila, že její matka měla pravdu: "Jakmile jsem vystoupila z letadla, zjistila jsem, že jsem doma."Zdroj



MŮJ NÁZOR:
Na Údolí úžasu jsem se hodně těšila. Když se nad tím zamyslím, tak snad nikdy jsem nečetla knihu z prostředí Číny - tou kulturou jsem byla před Údolím úžasem v podstatě nepolíbená. Vlastně je to tak trošku asi ostuda, ale Údolím úžasu jsem to napravila a musím říct, že tato kniha mi přinesla spoustu zajímavých informací a zároveň velice silné rodinné drama plné lásky, ale i ztráty a zármutku. 

Hned na začátku knihy se v poděkování dočteme, že autorka na knize pracovala neuvěřitelných 8 LET!! Myslím, že je to samo o sobě jistou zárukou toho, že čtenáře čeká precizně propracovaný příběh. A to se mi na celé knize moc líbilo. Kromě hlavního příběhu celou dobu sledujeme i tehdejší poměry, způsob života a měnící se Šanghaj.



Knížka má velice atraktivní prostředí. Když pominu Šanghaj na začátku 20.století a úplně jinou kulturu - což je zajímavé samo o sobě - tak nás autorka přenáší do luxusního domu konkubín, který vede maminka hlavní hrdinky. Život konkubín v této knize opravdu velice detailně poznáme. Rozhodně to bylo velké okořenění příběhu a přidalo mu to na takovém ještě větším řekněme exotismu. Konkubíny byly svým způsobem velice luxusní prostitutky. Moc se mi nechce používat to označení "prostitutka" - protože konkubíny byly daleko výše postavené, lépe zabezpečené. Ale tak poskytovaly TY služby pánům (většinou bohatým a vlivným), takže podstata je vlastně stejný, akorát  způsoby a podmínky jiné :-) Život to však v mnoha případech také nebyl vůbec jednoduchý (alespoň ne celou dobu)- ale k tomu se ještě dostanu :-)



Co mě na této knížce hodně překvapilo a na začátku můžu říct že i zaskočilo, protože jsem si na to musela celkem zvykat!! byla rozhodně zvláštní jména- Malý Oceán, Zlatá Holubice, Prasklé Vejce, Zelená Švestka .. ke konci jsem si však už úplně zvykla a přišlo mi to naprosto samozřejmé a běžné :-) Hold Čína je opravdu hodně odlišná od toho, na co jsme zvyklí my a co považujeme za běžné :-)



Jak jsem již psala výše- konkubíny měly hodně specifický způsob života. Když se podařilo a štěstí stálo na jejich straně, mohl je čekat život plný luxusu a drahých dárků od jejich ctitelů. Mnoho žen však poznalo i tu temnou tvář tohoto "povolání". Bylo normální, že byla dívka v 9 letech brutálně znásilněná a v 11 šla na potrat, u kterého málem zemřela.. Místy je tato kniha drsnější a podává a popisuje události, které se v tehdejší době (bohužel) stávaly. Další věc je ta, že když dívka zestárla a ve světě konkubín se stala starou (podotýkám, že tohle bylo běžné už třeba ve 30 let), mohla mít také dost velký problém...



Tato kniha je velice čtivá a dobře napsaná. Mě tak chytla, že jsem si ji dokonce s sebou brala i do školy a musím říct, že ne jednou jsem měla problém, že jsem skoro zapomněla vystoupit na zastávce! Jej, to se mi zase tak moc často nestává :-))



Musím se přiznat, že jsem se také ne jednou u knihy červenala, je totiž poměrně dost erotická. No a dokonce takovým způsobem erotická, až místy zvrhlá. Fantazie některých mužů byla nekonečná a já se tu v knize dozvěděla o věcech a způsobech, o kterých jsem pomalu ani nevěděla, že existují. Asi víte, že erotickým knihám příliš neholduji, tady to však bylo v pořádku, protože to příběh jen doplňovalo a nenaplňovalo úplně. Avšak tu červenání se u mě celkem často projevovalo :-))



V knížce bylo mnoho věcí, které se mi opravdu hodně líbily a nebo mě nějakým způsobem zasáhly. Ano, pár ran mi tato knížka zvládla dát.. místy je hodně dojemná. Super postavou (i když bohužel ne po celou dobu) byla kočka Carlotta, která doprovázela hlavní hrdinku. Z těch scén, které mě hodně zaujaly bych mohla jmenovat i epidemii španělské chřipky. Sice tu nebyla nějak moc dlouho, ale v knížce rozhodně hraje velice důležitou roli. Pokud se vrhnete do čtení, sami uvidíte :-) Tady mě tak nějak vnitřně hodně zasáhla 3.vlna nákazy- poslední - která se šířila především tak, že měli lidé obrovskou radost z konce války- takže třeba i neznámí cizinci se na ulici objali a tím se tato zákeřná nemoc šířila o to rychleji a agresivněji.



Tím, že je knížka opravdu hodně obsáhlá (necelých 700 stran!), potkáte tu hodně postav, lásek, nepřátel, životních proher a výher (i když víc spíše těch proher, protože hlavní hrdinka neměla život jednoduchý a neustále musela zvládat nějaké překážky..). Samozřejmě se mění i prostředí, hodně postav tu umře (což mě překvapilo a knize to rozhodně přidalo na vážnosti a bohužel i na reálnosti, protože život takový je :-( ). Místy mi kniha trošku připomínala i krimi, místy tu bylo mé oblíbené "vydávání se za někoho jiného". Opravdu hodně věcí, které poznáte, pokud se do knížky pustíte!



Ale i tak bych zůstala u toho, že se jedná o rodinné drama. Je tu i napětí, ale vše se to nese v takovém nešťastném duchu, je tu hodně beznaděje ale i naděje zároveň. Na mě celý příběh místy působil až depresivně, protože jsem hlavní hrdince to štěstí a klid strašně moc přála, ale osud si to celé vymyslel prostě jinak... Napočítala jsem, že se kniha odehrává zhruba během 25 let.. V podstatě tu sledujeme 3 generace - babičku, maminku a dceru. Sledujeme příběh jedné rodiny, velice spletité cesty osudu..



Posledních zhruba 250 stran knížek mě překvapilo. Napřed se tu právě objevilo to napětí, až bych řekla thriller, což jsem si velice užívala a hlavně jsem byla zvědavá, jak to celé dopadne.. Pak zhruba po dobu 100 stran se autorka vrátila zpátky v čase k babičce a popisovala její život a lásku. To mi přišlo trošičku zbytečné, protože jako čtenáři jsme už zhruba věděli.. ale zase na druhou stranu to některé věci vysvětlilo a možná i trošku ještě pozměnilo čtenářův pohled na některé záležitosti.. No a posledních 50 stran jsou zase o něčem jiném, ty bych označila za seriózní drama. Trošku mi vadil otevřený konec- tedy v podstatě uzavřený, ale pro mě i tak otevřený, chtěla bych to mít ještě vše více vysvětlené, dokončené..



Z knihy mi v paměti utkvěla jedna věta- takové životní motto hlavní hrdinky: "VZDORUJ MNOHO, POSLOUCHEJ MÁLO". A když si zpětně v hlavě projíždím její život, dochází mi, jak ji tato věta opravdu vystihuje.




Pokud máte rádi romantické životní příběhy a ještě byste i rádi přečetli něco z Číny na začátku 20.století, Údolí úžasu je rozhodně správnou volbou. Kniha, která je velice detailně propracovaná a napsána s velkým citem a láskou. Najdete tu scény, u kterých budete napnutí a zároveň i scény, kdy možná budete mít na krajíčku. Díky této knize poznáte, co je to obrovská nepřízeň osudu. Myslím, že po dočtení této knihy bude asi každý vděčný za to, co má a za svoji rodinu...

Za poskytnutí knihy mnohokrát děkuji společnosti Albatros Media :-)

9 komentářů:

  1. Krásná recenze :) po knížce se musím podívat :) děkuju za tip ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze, Irčo. Knížka mě zaujala, už když vyšla, nádhernou obálkou, takže jsem pak mrkla hned na anotaci. Trošku mě odrazuje to velké množství stran a možná i úplně odlišné prostředí a neznámá kultura. Ale tvoje recenze je tak moc hezky zpracovaná, že knížku ještě promyslím :) Začíná mě lákat :)

    OdpovědětVymazat
  3. Túto knihu mám už vo wishliste a opäť som vďaka tebe objavila zaujímavú knihu :)

    OdpovědětVymazat
  4. Super , krásná recenze , čekala sem na ní od chvíle kdy jsi o ní mluvila v týdnu s knížkou :)

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělá recenze! :)
    Kniha vypadá vážně dobře a zajímavě,tak snad mi někdy padne do ruky :)

    OdpovědětVymazat
  6. Díky za zajímavou a tak obsáhlou recenzi! Údolí úžasu bych si asi sama nikdy ke čtení nevybrala, není to úplně ten typ literatury, co bych pravidelně vyhledávala, ale tys tu knihu popsala tak zajímavě, že mám chuť si pro ni zajít co nejdřív do knihovny. :-D

    OdpovědětVymazat
  7. Tak do týhle se taky budu muset pustit :). Naposledy jsem četla z podobnýho prostředí snad jen Gejšu, která je teda z Japonska, ale pamatuju si, že jsem byla strašně vykulená, že nějaká gejša Sayuri opravdu existovala, a že je to napsaný podle jejího vyprávění, protože do tý doby jsem viděla asi jen milionkrát ten film :D.

    A konečně se mi podařilo na tvé doporučení se propracovat k Měděnému jezdci takže se už těším, jak na to budu reagovat :D.

    OdpovědětVymazat
  8. Já tvoje recenze nebudu moci číst! Takhle ten můj seznam knih k přečtení bude za chvilku dvojnásobný! :-) Opravdu moc pěkná recenze a knížku si určitě přečtu! :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Hezká recenze a krásné fotky :-) Knihu si určitě přečtu, neboť exotické prostředí, rodinné drama a život konkubín zní jako mix, který by mě mohl bavit :-)

    OdpovědětVymazat

Moc Ti děkuji za komentář! Vždycky mi udělá radost :))
Můžeš mi také napsat na můj mail: rodawzknihankova@gmail.com